Какво е лепет ?
Бабабаба Дададада
Гагагагага Татататат
Още с
раждането на детето се появяват първите гласови реакции – викове, плач,
хленчене, покашляне, кихане, които имат безусловно рефлекторен, вроден
характер. Те са предизвикани от действието на силни вътрешни или външни,
най-често отрицателни, дразнители – глад, болка или дискомфорт. Тези първи
звукови реакции способстват за развитието на трите отдела на говорния апарат –
дихателен, гласов и артикулационен – и се определят като предшестващи
речта.
Бебето
започва да контактува като плаче за храна или когато се чувства неудобно. До
около втория месец, детето започва да гука - което е продължителен, повтарящ се
звук, състоящ се само от гласни. До 6 месеца, бебето започва да комбинира
гласни и съгласни букви за да образува звуци като " БAAA - БAAA",
който е наречен бърборене.
Предречевият
(довербален) етап в развитието на детската реч започва от раждането и
продължава до първата година. В този период се осъществява подготовката на
артикулационните органи за развитие на говора.
Между 2-я и
5-я месец се наблюдава т.нар. „гукане” – детето издава гърлени звукове, които
напомнят звуковете на гласните „а”, “о”, “ъ” и „е”, по-рядко „и” и съгласните
„к”, „г” и „х”.
Гукането е много
приятно за бебето и трябва да бъде стимулирано от майката. Многократно
повтаряните звукови комбинации водят до закрепване на навика, който по-късно се
явява като основа за формирането на говорните умения на детето.
Счита се, че
през 2–3 месец децата могат да „различават” сходни по звучене и различаващи се
по признаците звучност и беззвучност фонеми, напр. п – б. Появяват се нови
социални реакции – смях, жестове, първи неясни звукове.
Между 3-4
месец детето започва да обръща глава по посока на издаден звук, да посяга и
хваща висящи играчки, да се смее на глас при закачки, да произнася разнообразни
звукове и гласните звукове започват да звучат по-ясно.
Около 5-я
месец то възприема отделно звуковете и по-късно се опитва да подражава като
наблюдава говорещия възрастен.
Между 4-5, а според други автори между 5–6 месец
детето започва да различава интонация, темп, тон на гласа и да реагира на тях.
Между 5-7, а
според някои автори между 4–8 месец започва периода на „лепета” – бърборене,
бъбрене, бълбукане, бръмчене, чуруликане – съчетания от звукове, организирани и
подредени във вид на една, две или повече срички. По пътя на подражанието
детето произнася отделни срички, наподобяващи „ам–ам”, „ма–ма”, „та–та”,
„тя–тя”, „ба–ба”, „да–да”, „де–де”, „дя–дя”, „па–па” и др., т.е. съдържащи
гласен и съгласен звук.
Лепетната реч се явява като предпоставка за упражняване на говорните органи и за възникване на игрови взаимоотношения с възрастния. Постепенно тя се обогатява с най-различни гласни и съгласни звукове, но те все още нямат точно установени артикулаторни пози.
Лепетната реч се явява като предпоставка за упражняване на говорните органи и за възникване на игрови взаимоотношения с възрастния. Постепенно тя се обогатява с най-различни гласни и съгласни звукове, но те все още нямат точно установени артикулаторни пози.
През 6–8
месец детето започва да произнася все по-ясно звуковете п, б м, в, д, т, л, но
те все още не се изговарят точно.
Около 9–10
месец детето може да имитира звукове и да повтаря срички по подражание, и вече
прави първи опити за образуване на думи. В този период то търси с поглед
предмет при запитване, знае и реагира на името си.
Детето може да имитира звукове и да
повтаря срички по подражание.
Речниковият запас е от около 10 думи.
Няма коментари:
Публикуване на коментар