неделя, 23 март 2014 г.

Какво е лепет ?

Лепетна реч

Какво  е лепет ?

Бабабаба  Дададада   Гагагагага   Татататат




Още с раждането на детето се появяват първите гласови реакции – викове, плач, хленчене, покашляне, кихане, които имат безусловно рефлекторен, вроден характер. Те са предизвикани от действието на силни вътрешни или външни, най-често отрицателни, дразнители – глад, болка или дискомфорт. Тези първи звукови реакции способстват за развитието на трите отдела на говорния апарат – дихателен, гласов и артикулационен – и се определят като предшестващи речта.


Бебето започва да контактува като плаче за храна или когато се чувства неудобно. До около втория месец, детето започва да гука - което е продължителен, повтарящ се звук, състоящ се само от гласни. До 6 месеца, бебето започва да комбинира гласни и съгласни букви за да образува звуци като " БAAA - БAAA", който е наречен бърборене.

Предречевият (довербален) етап в развитието на детската реч започва от раждането и продължава до първата година. В този период се осъществява подготовката на артикулационните органи за развитие на говора.



Между 2-я и 5-я месец се наблюдава т.нар. „гукане” – детето издава гърлени звукове, които напомнят звуковете на гласните „а”, “о”, “ъ” и „е”, по-рядко „и” и съгласните „к”, „г” и „х”.

Гукането е много приятно за бебето и трябва да бъде стимулирано от майката. Многократно повтаряните звукови комбинации водят до закрепване на навика, който по-късно се явява като основа за формирането на говорните умения на детето.
Счита се, че през 2–3 месец децата могат да „различават” сходни по звучене и различаващи се по признаците звучност и беззвучност фонеми, напр. п – б. Появяват се нови социални реакции – смях, жестове, първи неясни звукове.

Между 3-4 месец детето започва да обръща глава по посока на издаден звук, да посяга и хваща висящи играчки, да се смее на глас при закачки, да произнася разнообразни звукове и гласните звукове започват да звучат по-ясно.

Около 5-я месец то възприема отделно звуковете и по-късно се опитва да подражава като наблюдава говорещия възрастен. 
Между 4-5, а според други автори между 5–6 месец детето започва да различава интонация, темп, тон на гласа и да реагира на тях.

Между 5-7, а според някои автори между 4–8 месец започва периода на „лепета” – бърборене, бъбрене, бълбукане, бръмчене, чуруликане – съчетания от звукове, организирани и подредени във вид на една, две или повече срички. По пътя на подражанието детето произнася отделни срички, наподобяващи „ам–ам”, „ма–ма”, „та–та”, „тя–тя”, „ба–ба”, „да–да”, „де–де”, „дя–дя”, „па–па” и др., т.е. съдържащи гласен и съгласен звук. 


Лепетната реч се явява като предпоставка за упражняване на говорните органи и за възникване на игрови взаимоотношения с възрастния. Постепенно тя се обогатява с най-различни гласни и съгласни звукове, но те все още нямат точно установени артикулаторни пози.



През 6–8 месец детето започва да произнася все по-ясно звуковете п, б м, в, д, т, л, но те все още не се изговарят точно.

Около 9–10 месец детето може да имитира звукове и да повтаря срички по подражание, и вече прави първи опити за образуване на думи. В този период то търси с поглед предмет при запитване, знае и реагира на името си.
Детето може да имитира звукове и да повтаря срички по подражание.



Речниковият запас е от около 10 думи.




Няма коментари: