сряда, 27 март 2013 г.

Аутизъм: проблеми с храненето и придирчивите към храната

Autism: Feeding Issues and Picky Eaters
 (Аутизъм: проблеми с храненето и придирчивите към храната) - част 1
Judy McCrary Koeppen


Самото поставяне на диагнозата „аутизъм” на детето ви е съкрушително. Но често към предизвикателството да бъдеш родител на дете с аутизъм се добавя голяма придирчивост към храните или проблеми с храненето. Много от родителите не са наясно със същността на проблемите.  Отказът на детето ви да хапне каквато и да е храна, ако не е бяла и мека, може да я подлудяващ. Като говорен терапевт и родител, аз установих, че ясната представа, защо едно дете се самоограничава в храненето си, може да доведе до успешно справяне с това мъчително поведение.
     Храненето представлява едно мултисензорно изживяване. Всяка хапка може да има различен вкус, консистенция и температура. Един специалист по храненето ще отиде още по-нататък идентифицирайки вкусовете като сладък, кисел, солен, лют, горчив и неутрален, консистенциите като хрупкава, изискваща дъвчене, мека, смесена, пюреобразна, течна (плътна и лека), температурите като студено, „стайна”,топло и горещо.  Много деца, които са придирчиви към храните или имат проблеми с храненето могат да имат сензорно интеграционен дефицит (СИД, SPD).
     В книгата си The Out of Sync Child: Recognizing and Coping With Sensory Processing Disorder, (Несинхронното дете: разпознаване и справяне със Сензорно Интеграционния Дефицит) Carol Stock Kranowitz, MA дава следното определение на СИД :
     „Сензорно интеграционният дефицит е  затруднение на начина, по който мозъкът приема, организира и използва сетивната информация, което причинява проблеми в ефективното взаимодействие на ежедневието…СИД е чадър, покриващ няколко различни нарушения, които засягат начина, по който детето използва сетивата си."
     Детето със СИД може да бъде хиперсенситивно, хипосенситивно или да има смес от двете.  Хиперсенситивното (свръхчувствителното) дете може да усеща вкусове, консистенции, температури и миризми в степен, недоловима или по-ниска за повечето от останалите хора. Миризмата и консистенцията на пиле на грил например може да предизвика у детето същия болезнен отговор като, ако го затворим в една стая, където има миризлив скункс.  Тялото му ще изпрати посланието “БЯГАЙ ОТТУК!”. Хипосенситивното дете пък търси силни вкусове и хрупкави, твърди консистенции, за да компенсира усещанията, които му липсват. Такива деца могат да харесват люти, кисели и хрупкави храни (лимон, оцет). Отделните деца избират храните въз основа на сензорните си усещания. Те дават предпочитание на храните, които им носят приятни усещания. За родителите може да е трудно да разберат отношението на детето си към храните, тъй като то може да ги възприема по различен начин от тях., тъй  като детето със СИД може да има променени усещания към храните
    Аутистичните деца могат да имат СИД, но аутизмът има и собствени фактори, които могат да допринасят за придирчивостта към храните. Аутистичните деца често не харесват променянето на рутинните неща. Предпочитанията към постоянство може да се проявят и по време на хранене. Те могат да настояват да им насипват храната от един и същи контейнер, храната да е от една и съща марка и да е сервирана в една и съща чиния. Така някои могат да са твърдо на диета  пилешки хапки от McDonalds (и никаква друга марка) или ванилов йогурт на Dannon (никаква друга марка и аромат), сервирани в една и съща чиния.
     Храненето включва интегриране на разнообразни сетивни възприятия и се влияе от опита на човека по време на хранене.  И така, какво е характерно за децата с типично хранене и за тези с проблеми в храненето?

Децата с "типично хранене" обикновено:
•   ядат разнообразни храни
•   показват интерес към храните
•   приемат предлаганите им нови храни и ги опитват

Децата с придирчивост към храните могат да:

•   изпитват отвращение към някои храни, но все пак ядат разнообразни храни
•   ядат храни от различни групи по отношение на консистенцията и типа им
•   Приемат сервирането на нови храни
•   Имат желание да докоснват или опитат нови храни

Децата с „резистентност” или проблеми с храненето:
•   ядат 15 до 20 храни или по-малко
•   отказват една или повече групи храни (често предпочитат въглехидрати)
•    отказват храни от една или две консистенции (едни предпочитат хрупкави, други - меки храни, но не и двата типа)
•   получават тантруми (пристъпи на гняв) или мелтдауни (емоционални сривове)  във времената за хранене
•   предпочитат един вкус (често сладко или солено)
•   предпочитат силни ИЛИ меки вкусове
•   предпочитат храни от един и същи цвят
•   предпочитат определени храни от определени марки.
•   получават гадене, когато опитват нови храни
•   стават тревожни, когато видят нова храна в чинията си, на масата или дори в стаята
•   намират миризмата на някои храни за отвратителна
    
     Дете, което има вероятност да развие проблеми с храненето, често започва да отказва храни, когато родителите му се опитват да му включат хрупкави бебешки храни. Храна, в която има едновременно късчета, изискващи дъвчене и пюре (или течност) често се възприема като противна. Например зеленчуковите супи, в които има кубчета и течност. Детето приема същата супа след пюриране. Същото отношение може да има и към някои пресни плодове като цитрусови, диня, праскови и круши, които имат твърда и течна част.  Децата могат да имат и хранителни „зацикляния”, когато искат една и съща храна на всяко ядене. Но често те внезапно могат да откажат тази храна. Това може да се окаже сериозен проблем при децата със силно ограничена диета.

    Това, което родителите на  деца с хранителни проблеми трябва да разберат е, че не те са създали проблема при детето си. Хранителните проблеми са резултат от реални физичeски и неврологични реакции при част от децата. Обикновено родителите на дете с хранителен проблем непрекъснато му предлагат голямо разнообразие от здравословни храни. Когато обаче изборът е да се изяде една противна на детето храна или изобщо да не яде, то избира второто. То ще отказва тази храна колкото и пъти да му се предлага. Лишаването от друга храна или физическото насилване да приеме противната му храна, не е успешен метод за справяне.
  Превод «  Констанца »

Няма коментари: