Какво можем да направим?
• Да изберем най-добър график и място за храненията• Да правим храненията и закуските помежду им в оповестено време. На помощ може да дойде писмен график или такъв с рисунки
• Основните хранения да стават на масата за хранене
• Да даваме вода и напитки между храненията
• НИКАКВИ ПОХАПВАНИЯ. Ако на децата се позволява да ядат през целия ден, те няма да са в състояние да регулират чувствата на глад и засищане. Похапването на предпочитани храни през деня може да е причина за приемане на по-малко здравословни храни по време на основните хранения.
• Въртете храните и реда на сервирането им. Ако детето знае например, че ще получи голяма чаша мляко преди лягане за сън, то може да яде по-малко от предлаганите му храни през деня. Избягвайте стресовите ситуации по времената за хранене. Стресът намалява апетита и децата ще избягват времената за хранене, ако очакват такива ситуации.
• Не използвайте десерта като награда. Не е добра идея обещанието за „добра” храна, за да бъде изядена преди това някоя „лоша”.
• Не трябва да има проблем, ако детето не изяде всичко.
• Няма нищо лошо, ако се допусне нарушаване на правилата като напр. детето да обядва палачинки.
• Ако е необходимо, закачете правила за поведение по време на хранене (писмени или с картинки) близо до масата за хранене. Например „Не се хвърля храна”.
• Включвайте във всяко хранене предпочитаната храна.
• Служете като образец за децата си. Хранете се заедно с тях. Говорете за храната - за консистенцията, вкуса, миризмата й и т.н. Привличайте децата да участват доколкото е възможно в планирането и приготвянето на храненията (закуска, обед …) – избиране на продукти, пазаруване, слагане на масата, сервиране и т.н.
• Позволете на децата сами да избират чиниите и чашите, които ще се използват по време на храненето.
• Предефинирайте понятието “успех.” Децата поемат риск и показват прогрес, когато правят следното с нови храни: помирисват ги, пипат ги, дупчат ги с вилица, докосват ги с устни и брадичка, ближат ги и т.н. Дори това, че понасят присъствието на нова храна на масата или в стаята е успех. Всички тези действия заслужават да бъдат насърчени. Важно е те да бъдат разпознати като признаци на успех, дори когато детето не е стигнало дотам, че да отхапе от новата храна. ПОХВАЛВАЙТЕ, ПОХВАЛВАЙТЕ, ПОХВАЛВАЙТЕ всичко, което детето прави, за да получи опит с някоя нова храна. .
Мислете върху храните, които предлагате
Методът "Food Chaining" (верижност на храните) за работа с децата, имащи проблеми с храненето, взема предвид хранителните навици на всяко отделно дете. В книгата си „Food Chaining: The Proven 6-Step Plan to Stop Picky Eating, Solve Feeding Problems, and Expand Your Child’s Diet” (Верижност на храните: Доказаният 6-стъпков план за разрешаване на проблемите с храненето) Cheri Fraker, Mark Fishbein MD, Sibyl Cox и Laura Walbert предлагат един разумен подход за справяне с проблемите. Накратко, въз основа характеристиките на предпочитаните от детето храни се прави анализ на храненето на детето. Характеристиките, които се изучават са: групи храни, консистенция и вкус. Подбират се и се въвеждат храни, които са много подобни на предпочитаните от детето. Използвайки този подход в практиката си , аз постигнах прекрасни резултати и препоръчвам тази книга както на родителите, така и на професионалистите.Чудесни са и курсовете по Food Chaining.
Допълнителен подход с отлични резултати е програмата Sequential Oral Sensory (SOS, последователна орална чувствителност), създадена от Dr. Kay Toomey. Тази програма интегрира сензорното, моторното, оралното поведение/обучение и медицинските и нутриционалните фактори и подходи с цел постигане на задълбочена оценка и повлияване на децата с проблеми в храненето/растежа. Тя е основана на „нормалните” стъпки на развитие и навици за хранене. Информация за този подход може да бъде получена от професионалистите и евентуално от родители, получили обучение по SOS.
Какво още можем да направим?
• Консултирайте се с вашия педиатър и/или нутриционист по отношение на необходимите за адекватния растеж хранене и хидратиране
• Не преставайте да се образовате по отношение на проблемите на храненето и СИД (вижте по-долу в „Източници”)
• Потърсете подкрепа от други родители на деца с проблеми в храненето
• Въведете в ежедневието на детето си подходящи за нивото му на развитие обучения като напр. песнички (“Apples and Bananas” . нещо като „Зеленчуци, който не яде …”, детски книжки за храни и ядене, игри с пластмасови храни по групи, правейки балансирано „меню” и др.:
• Рисувайте с храни. Направете печати от картофи или пъпеш и ги използвайте, като ги потапяте в бои
• Използвайте моркови и целина за оцветяване
• Авокадото и бананите могат да се използват, след като се обелят и нарежат и смачкат като боя за ръцете или крем за бръснене
• Товарете и разтоварвайте камиони играчки с различни крекери и ядки. Говорете за консистенции, цветове и миризми..
• Правете картини, като залепяте сухи храни върху хартия (крекери, соеви и други зърна, сухи плодове)
• Правете герданчета от нарязани пресни или сухи плодове и зеленчуци.
• Експериментирайте заедно с храни: вземете морков с листа, обелете го, нарежете го, направете сок, сварете го, замразете го, добавете към него ябълка или праскова и т.н.
Превод « Констанца »
Няма коментари:
Публикуване на коментар