събота, 6 април 2013 г.

Справяне с проблемното поведение на децата: съвети към родителите на деца с Аспергер

Справяне с проблемното поведение на децата: съвети към родителите на деца с Аспергер
(Coping With Difficult Child-Behavior: Tips for Parents of Aspergers Children)

Какво можем да направим при проблемно поведение 

 1. Бъдете търпеливи. Поведението на вашия малчуган няма да се промени за една нощ. Ако отбелязвате промените в дневник, това ще улесни забелязването на малките, положителни промени.

2. Проверявайте, дали придобитите умения не са забравени. Полезно е, ко някоя стратегия се е оказала успешна в миналото, да я прилагате отново от време на време, за да не забравя детето ви как да прилага усвоеното.  Може също да се наложи да да използвате тази стратегия в периоди на стрес, заболяване или промяна, когато може да са се завърнали някои отминали поведенчески прояви. Визуалната подкрепа може да помогне.






3. Постоянството е от изключителна важност. Каквито и стратегии да решите да използвате , за да помогнете на вашия малчуган, те трябва да бъдат прилагани от всички, имащи отношение към него, включително останалите членове на семейството, учителите, детегледачките и т.н. Противоречивите реакции към поведението на детето от страна на различни възрастни хора може да предизвика объркване, стрес и  да обезкуражи детето с Аспергер и HFA и може да затрудни справянето с проблемното поведение.

4. Физическите упражнения могат да подпомогнат облекчаването на стреса и чувството за безизходица при детето.  Някои проучвания показват, че всекидневните упражнения имат положителен ефект върху общото му поведение. Много деца с Аспергер и HFA харесват скачането върху батут.

5. Хвалете детето, когато го заслужава. Похвалете колкото може повече детето си, когато покаже, че е усвоил (-а) ново умение или стратегия за справяне. Някои деца харесват вербалните похвали. Други може да предпочитат да получат някаква друга награда като залепване на звездичка на звездна карта или пет минути с любимата му игра или DVD. Награждавайте детето веднага след като е демонстрирало новото умение по начин, който има смисъл за него. Вашето мъниче вероятно ще се научи да прави връзка между умението и наградата и ще започне да използва усвоеното умение по-често.

6. Научете се да разпознавате емоциите. На много деца с Аспергер и HFA им е трудно да разберат не само как се чувстват другите, но и собствените си чувства. Емоциите са абстрактно понятие и ние се нуждаем от известно въображение, за да ги разберем (не можем просто „да видим” гнева, например). Има начини обаче за превръщане на емоциите в „по-конкретни” понятия. Скалите за стрес, например, са добър начин за подпомагане на децата с Аспергер и HFA да разберат как се чувстват. Можете да използвате за целта изображение на светофар, термометър или скала от 1 до 5, за да представите емоциите като цветове или числа. Зелената светлина на светофара или числото 1, например, можете да обозначите като „спокоен съм” … а червената светлина или числото 5 „ядосан съм”. Трябва да помогнете на детето си да разбере, какво значи „ядосан”. Един начин за това е да използвате физически промени в тялото (например, „Когато съм ядосан, ме боли коремче/ ми се зачервява лицето/ ми се плаче”).  Когато вашият малчуган започне да разбира противоположните състояния на гняв и спокойствие, можете да започнете да му помагате да разбере чувствата,  намиращи се помежду им. Ако той/тя вижда, че се разгневява, може да опита да направи нещо, за да се успокои или да се измъкне от ситуацията. Или алтернативно, други възрастни, забелязали какво става, могат да му/й помогнат.


7. Оставете дето да релаксира. За децата с Аспергер и HFA релаксирането може да е много трудно. Някои проявяват особен интерес към правене на нещо, което ги релаксира. Помислете, дали това любимо тяхно нещо не би могло да се включи във всекидневието им. Невъзможността за осъществяване на специалните интереси и действия, когато детето ги иска,  можеда бъде причина за проява на проблемно поведение. Друг начин за релаксиране е оставянето само на детето през деня за кратки периоди от време, за да се отпусне чрез пускане на успокояваща музика и даване на хомеопатични средства.  Някои деца могат да намират за успокояващи светлините, особено въртящите се светлини, както и тръбичките, през които минават въздушни мехурчета поради повторяемостта им.

8. Модифицирайте околната среда на детето. Децата с Аспергер и HFA може да имат затруднения при обработката на сетивна информация и някои неща от околната среда да им действат като силни дразнители. В такива случаи е по-лесно да се отстранят дразнителите, отколкото да се опитвате да промените поведението на детето.  Потрепващите луминисцентни светлини, бръмченето, някои миризми и др.,  могат да дразнят децата. Могат да ги дразнят и неща, които вие изобщо не забелязвате, тъй като тяхната сетивност е изострена.
9. На децата с Аспергер и HFA може да е трудно да пренесат или генерализират усвоените от тях нови умения  от една ситуация в друга. to transfer or generalize new skills they've learned from one situation to another. Поощрявайте детето да използва новите умения или стратегии за справяне при различни ситуации (напр. както в училище, така и вкъщи).

10. Наказването за симптоми, свързани със синдрома (за разлика от обикновеното  лошо поведение) рядко върши работа, тъй като много деца с Аспергер и HFA не разбират връзката между своето поведение и полученото наказание. Наказанието няма да обясни на детето, какво искате от него и няма да му помогне да усвои нови умения.

11. Изразявайте се ясно и точно. Понякога проблемното поведение може да е свързано с отчаяние на детето от това, не е в състояние да разбере, какво се иска от него.  Някои деца с Аспергер и HFA разбират добре какво им се говори и самите те говорят гладко. Но те могат да се затрудняват да обяснят нещо, когато са разтревожени или разстроени или когато им е трудно да разберат, какво казвате. Общо правило е да използвате кратки изречения, започващи с името на детето, за да разбере, че говорите на него.  Ако използвате Ако използвате къси, ясни изречения, на вашия малчуган няма да се налага да филтрира по-маловажната информация. Ако говорната комуникация го/я затруднява, Използвайте алтернативни начини на комуникация (напр. визуална подкрепа).

12. Даването на паузи е начин за успокояване на детето, особено в среда с дразнещи фактори. За целта избирайте спокойни и безопасни места, където можете да го наблюдавате. Паузата трябва да продължи само няколко минути, след което трябва да насочите детето към правене на нещо релаксиращо. Такива паузи могат да се правят и у дома, като детето се остави в спалнята му или му се позволи да върши нещо любимо.

13. Използвайте визуална подкрепа. На децата с Аспергер и HFA често е по-лесно да обработват визуална информация. Някои деца използват картинни символи или снимки, а други – жестове, за да покажат, какво искат.  Използването на визуален график може да улесни детето да разбере, какво има да става през целия ден. Това му дава също и чувство за рутинност, което децата с Аспергер и HFA обикновено харесват и което премахва чувството за несигурност.

14. Бъдете реалисти и си поставяйте постижими цели, когато искате да се справите с някоя поведенческа проява, ако не искате да се отчаете, че не сте успели.

15. Напишете социална история. Социалните истории са кратки описания на ситуации, случки или дейности, които често са в картини и включват информация, какво и защо очакваме в тази ситуация.  Те могат да дадат на детето с Аспергер и HFA представа, как се държат други хора в определени ситуации и да им служат като указания за подходящо поведение в аналогични ситуации.


                                                                                                                        превод: Констанца

Няма коментари: