събота, 5 януари 2013 г.

Характеристика на логопедичната терапия с неговорящи деца (2-3г.)

Основната задача е разбирането и разширяването на пасивния речник. Положителна динамика се получава, когато се създаде специална ситуация (игра) с интересни за детето действия, при които то изживява силни емоционални състояния. Веселото настроение на детето допринася за произношението на отделни звукове и интонации. Тази положителна нагласа дава възможност да се насърчи детето да произнася звукове или звукосъчетания. Това са звуци на животни, на предмети от близката околна среда.
Първият етап е организацията на игровата ситуация.
За рационалното планиране и изграждане на логопедичната терапия е необходимо внимателно да се оцени умственото развитие на малкото дете – възприятие, внимание и памет, мислене, моторика и др. т.е. проведено е психологическо изследване на висшите психически функции на детето. Схемата на обследване се различава от класическата, поради ранната възраст на детето и тя включва наблюдение и достъпни тестови задачи.
Отсъствието на активна реч у малкото дете не позволява използването на словесни методи. Заниманията са във вид на игра, базирани върху способността да се имитира. Играейки, детето получава важна информация, усвоява речта, учи се да общува и да се договаря , също така получава възможност и да покаже своята собствена дейност.
В хода на играта терапевта наблюдава действията на детето, звукоподражанията и овладяването на информацията.
Най- важният момент в терапията е установяването на емоционален контакт между специалист и дете. Това до голяма степен зависи от организацията на играта и от емоционалното развитие на детето. Поради това е необходимо да се формира доверие и увереност, както и позитивна нагласа към занятията. Освен това терапевта насърчава и поощрява всяка дейност на детето – похвала, стимулиране за нови опити за говор. Това ще помогне да се избегнат придружаващите говорни нарушения психологически проблеми – нежелание да говори и страх от словото.
Освен това описаната схема на логопедична терапия трябва да се включва логопедичен масаж, дихателни упражнения, игри за развитие на фината моторика (подходящи са игри с пръсти и песнички с движения). Консултират се родителите как да общуват с детето у дома, какви упражнения да се повтарят и затвърдяват.

Няма коментари: